Tuotetiedot verkkokaupassa Osa 7: Avainsanat
Verkkokaupat hyödyntävät Synkan tuotetietoja omilla sivustoillaan. Kun tuotetta ei ole fyysisesti kuluttajan nähtävillä ja kosketeltavana, hän tekee ostopäätökset siitä annettujen tietojen perusteella. Verkkokaupassa tuotteen esittely täytyykin tehdä pelkästään kuvin ja sanoin, jolloin Synkassa annettujen tuotetietojen merkitys entisestään korostuu.
Tässä juttusarjassa esittelemme verkkokaupoissa näkyviä tuotetietoja ja annamme hyödyllisiä vinkkejä tietojen ilmoittamiseen Synkassa. Tällä kertaa aiheena on avainsanat, eli kuinka kuluttajaa autetaan löytämään tuote verkkokaupasta.
Tuotteen löydettävyyden kannalta Synkan tärkeimmät tuotetiedot ovat tuotenimi, markkinointiteksti ja avainsanat. Avainsanat eivät näy kuluttajalle, mutta vaikuttavat taustatietoina hakutuloksiin ja täydentävät näin tuotenimen ja markkinointitekstin sisältöä.
Avainsanat
Avainsanat ovat asiasanoja tai termejä, joilla kuluttajat etsivät tuotetta verkkosivuilta ja verkkokaupoista. Usein tuotteita etsitään erilaisilla puhekielisillä ilmauksilla tai vakiintuneilla sanamuodoilla, jotka eivät välttämättä kuitenkaan esiinny tuotteen virallisessa nimessä. Sanat voivat olla esimerkiksi tuotenimen synonyymejä, yleisiä tuotenimen tai brändin väärin kirjoitettuja muotoja tai tuotenimestä poikkeavia taivutusmuotoja. Kuluttaja voi esimerkiksi hakea halloumijuustoa avainsanoilla ”grillijuusto”, ”vuohenjuusto” tai väärinkirjoitettuna ”halumi”. Avainsanoissa pyritään ottamaan nämä kaikki hakutavat huomioon ja parantamaan siten tuotteen löydettävyyttä.
Miten avainsanat tallennetaan Synkkaan?
Avainsanat tallennetaan käyttöliittymässä näkymällä Markkinointi, tietokenttään Avainsanat (id 4163). Siihen syötetään 5–10 sanaa, jotka kuvaavat tuotetta tai tuoteperhettä. Avainsanoissa ei kannata toistaa tuotenimessä ja markkinointitekstissä käytettyjä sanoja.
Avainsanat kirjoitetaan pienin kirjaimin. Välimerkkinä käytetään pilkkua ilman välilyöntiä. Koneluennan takia välilyöntiä ei tarvita sanojen väliin.
Avainsanat kirjoitetaan ensisijaisesti suomeksi. Ne voidaan antaa myös ruotsiksi ja englanniksi, ja se onkin suositeltavaa, jos yritys välittää tuotetietoa muihin maihin.
Tutustu myös juttusarjan aiempiin osiin
Osa 1: Markkinointitekstiä
Osa 2: Tuotekuvat
Osa 3: Yhteystiedot
Osa 4: Ravitsemus ja terveysväitteet
Osa 5: Kuluttajaohjeet