Ota yhteyttä asiakaspalveluumme
Sähköposti: asiakaspalvelu@gs1.fi
Puhelinpalvelu arkisin klo 10–14
Puhelin: 075 756 3500

Kuljetustavat ovat valmiiksi järjestelmään tallennettuja tietoja, jotka sisältävät toimittamiseen tarvitut nouto-, toimitus- ja kuljetusohjeet. Valmiiksi tallennetut kuljetusohjeet saadaan helposti näkyviin sähköiselle rahtikirjalle ja tarvittaessa tulosteelle. Tämä vähentää rahtikirjan manuaalista täyttämistä.
Tiedot voi välittää automaattisesti kuljetustilauksella kuljetusyritykselle.
Golli-kuljetustapoja voi hyödyntää kahdella tavalla:
•Punainen: Kaupparyhmän tilauksella tulevat tiedot, kuten vastaanottajan tiedot, tilausnumero ja toimitusosoite
•Sininen: Golliin tallennetulta kuljetustavalta tuleva tieto, esim. nouto-ohje. Näitä ohjeita voi muokata tai täydentää toimituskohtaisesti vielä ennen keräystä
•Violetti: Keräyksessä muodostuvaa tietoa toimituksen sisällöstä, esim. lavamäärä, lavojen koot ja paino
•Rahtikirjanumero tulee juoksevasti Gollin kannasta.
Gollista voi lähettää kuljetustilauksen seuraaville kuljetusliikkeille:
Kuljetustapojen lisääminen, muokkaaminen ja poistaminen aloitetaan HALLINTA -valikosta, KULJETUSTAVAT -osiosta.
Kuljetustapoja voi tallentaa useita ja ne nimetään siten, että ne voidaan tilauksenkäsittelyvaiheessa valita nimen perusteella. Kuljetustavan nimi ei näy vastaanottajille, vaan tallennetaan Gollin käyttöä varten.
Tiedot tallennetaan LISÄÄ KULJETUSTAPA-painikkeesta.
Kuljetustapojen lisääminen, muokkaaminen ja poistaminen aloitetaan HALLINTA -valikosta, KULJETUSTAVAT -osiosta.
Kuljetustapoja voi tallentaa useita ja ne nimetään siten, että ne voidaan tilauksenkäsittelyvaiheessa valita nimen perusteella. Kuljetustavan nimi ei näy vastaanottajille, vaan tallennetaan Gollin käyttöä varten.
Tiedot tallennetaan LISÄÄ KULJETUSTAPA-painikkeesta.
Valmiiksi tallennettua kuljetustapaa voi hyödyntää jokaista tilausta käsiteltäessä.
Kuljetustapa valitaan tilauksen käsittelyssä TOIMITUKSET -osiossa, ennen keräykseen siirtämistä. VALITSE KULJETUSTAPA -valikosta valitaan haluttu kuljetustapa toimitukselle. Valikossa näkyvät kaikki tallennetut kuljetustavat. Haluttu kuljetustapa valitaan nimen perusteella. Mikäli yhtään kuljetustapaa ei ole tallennettu, pudotusvalikkoa ei ole näkyvillä ollenkaan.
Valinnan jälkeen sivulle aukeavat tiedot valitusta kuljetustavasta. Tässä vaiheessa tietoja voidaan vielä muokata tai täydentää.
Kun tilaus on siirretty keräykseen, ei kuljetustapaa voida enää valita, vaihtaa tai muokata.
Kyseessä on GDTI (Global Document Type Identifier) ja sillä yksilöidään Gollin tuottamat dokumentit.
Valitettavasti kuljetustapaa ei voi enää valita eikä tilauksenkäsittelyssä voi palata TOIMITUKSET-osioon. Kuljetusliikkeelle on tehtävä kuljetustilaus muuta kautta ja rahtikirja täydennettävä käsin.
Jos sanoma ei mene perille kuljetusliikkeelle, GS1 Finland ilmoittaa virheestä tavarantoimittajalle ja Schenkerille.
Tavarantoimittaja voi tarvittaessa tehdä kuljetustilauksen puhelimitse Schenker Asiakaspalveluun:
https://www.dbschenker.com/fi-fi/tuotteet/operatiivisia-ohjeita/yhteystiedot
Asiakas- ja sopimusnumerot täytetään omilla tiedoilla, mutta pudotusvalikosta valitaan rahdin maksajaksi vastaanottaja. Kuljetusliike täydentää rahdinmaksajan sopimustiedot
Kuljetustapaa ei enää käsittelyn lopussa voi lisätä eikä kuljetusohjeita muokata. Korjaukset pitää tehdä käsin paperiselle rahtikirjalle.
Sähköposti: asiakaspalvelu@gs1.fi
Puhelinpalvelu arkisin klo 10–14
Puhelin: 075 756 3500