Ohje

Tuotetiedon päivittäminen

Tarvitsenko uuden GTIN-koodin?

Tuotetietopäivityksissä on pitää muistaa, että on muutoksia, jotka edellyttävät tuotteen GTIN-koodin vaihtamista. Uusi GTIN-koodi saatetaan tarvita sekä vähittäistuotteelle että sen kuljetuspakkauksille.

Hyödynnä päätöksen teossa GS1:n GTIN-koodien hallinnan tukityökalua jonka löydät sivun alalaidasta. Tarvitset uuden GTIN-koodin seuraavissa tilanteissa: 

  1. Ilmoitettu koostumus tai toiminta
  2. Ilmoitettu nettosisältö
  3. Mittojen tai bruttopainon muutos (yli 20%)​
  4. Sertifiointimerkin lisääminen tai poistaminen​
  5. Ensisijainen tuotemerkki
  6. Aikasidonnainen tuote tai kampanjatuote ​
  7. Pakkauksessa/laatikossa oleva määrä ​
  8. Etukäteen määritetty lajitelma
  9. Pakkaukseen merkitty hinta​

Tuotetiedon korjaus

Tuotetiedon korjaus voi olla esim. kirjoitusvirhe tai tieto, minkä käyttäjä on unohtanut antaa. Tuotteen ominaisuudet eivät muutu. Esimerkki korjauksesta: Markkinointiteksti puuttuu tuotetiedoista tai Ainesosalistalla on kirjoitusvirhe.

Korjaus tehdään aina nykyiseen tuoteversioon tuotteesta. Korjaus tallennetaan ja tuotetiedot julkaistaan tietokantaan. Korjattu tuotetieto yli kirjoittaa vanhan tiedon ja korjaus tulee heti voimaan. Tuotetiedon vastaanottajille lähtee sanoma sisältäen korjatut tiedot. 

Käyttöliittymässä

Ota tuote muokkaukseen joko klikkaamalla hakutulosnäkymän Toiminnot-painiketta ja Muokkaa tai avaamalla tuotteen tiedot ja menemällä Luonnos-välilehdelle. Päivitä haluamasi tieto, tallenna ja julkaise tiedot. 

Integraatiolla

Sanomalla käytetään komentoa CORRECT ja samaa voimaantulopäivää (effectiveDateTime) kuin alkuperäisessä sanomassa.

Muutoksen ja korjauksen tunnistaminen

Käyttöliittymässä käyttäjän ei tarvitse valita toimenpidettä (muutos tai korjaus), vaan järjestelmä valitsee sen automaattisesti. 

Tuotetiedon muutos

Tuotteen tiedoissa tapahtuu olennainen muutos (joka ei vaikuta GTIN-koodiin), esim. tuotteen valmistusmaa muuttuu 1.9.2023. Tässä tilanteessa tulee luoda tulevaisuudessa voimaan tuleva tuoteversio. 

Uudelle tuoteversiolle annetaan Voimaantulopäivä, eli kerrotaan, milloin muutos astuu voimaan. Muutos julkaistaan tietokantaan. Tuotteesta on nyt kaksi versiota, voimassa oleva versio ja tulevaisuudessa voimaan tuleva versio.

Käyttöliittymässä

Tee muutos käyttöliittymässä menemällä tuotteen tietoihin:

  • Klikkaa ylhäällä näkyvää Uusi tuoteversio -painiketta. 
  • Anna Voimaantulopäivämäärä, eli valitse päivämäärä, jolloin uuden tuoteversion pitäisi korvata tuotteen nykyinen versio.
  • Klikkaa sitten Uusi tuoteversio -painiketta. 
  • Tee muutos tuotteelle ja julkaise muutos Synkkaan.

Tuotteesta on nyt kaksi versiota. Voit nähdä tämän hakutulosnäkymällä valitsemalla sarakeotsikoksi Uusi tuoteversio. Hakutulosnäkymällä erottuu nyt ne tuotteet, joilla on tulevaisuuden versio.

Integraatiolla

Sanomalla käytetään komentoa CHANGE_BY_REFRESH ja annetaan uusi voimaantulopäivämäärä (effectiveDateTime).

Muutoksen ja korjauksen tunnistaminen

Käyttöliittymässä käyttäjän ei tarvitse valita toimenpidettä (muutos tai korjaus), vaan järjestelmä valitsee sen automaattisesti. 

Toimitusten lopettaminen yhdelle vastaanottajalle

Jos tuotteelle on määritelty useita vastaanottajia, ja halutaan lopettaa toimitukset vain yhdelle vastaanottajalle, lopetetaan synkronointi tuoteversiolle, jolla on kyseinen vastaanottajatieto. Lopeta synkronointi -toiminto tekee tuotteesta Luonnos-tilassa olevan version, jonka voi poistaa.

Muille vastaanottajille kohdistetut tuoteversiot jäävät voimaan.

Integraatioasiakkaat lähettävät CIHW-sanoman Synkkaan ja käyvät poistamassa käyttöliittymässä tuotteen Luonnoksen. Tai vaihtoehtoisesti voivat käydä tekemässä käyttöliittymässä synkronoinnin lopetuksen ja samalla poistaa Luonnos-tilassa olevan version.