Tuotetiedon päivittäminen
Tarvitsenko uuden GTIN-koodin?
Tuotetietopäivityksissä on pitää muistaa, että on muutoksia, jotka edellyttävät tuotteen GTIN-koodin vaihtamista. Uusi GTIN-koodi saatetaan tarvita sekä vähittäistuotteelle että sen kuljetuspakkauksille.
Hyödynnä päätöksen teossa GS1:n GTIN-koodien hallinnan tukityökalua jonka löydät sivun alalaidasta. Tarvitset uuden GTIN-koodin seuraavissa tilanteissa:
- Ilmoitettu koostumus tai toiminta
- Ilmoitettu nettosisältö
- Mittojen tai bruttopainon muutos (yli 20%)
- Sertifiointimerkin lisääminen tai poistaminen
- Ensisijainen tuotemerkki
- Aikasidonnainen tuote tai kampanjatuote
- Pakkauksessa/laatikossa oleva määrä
- Etukäteen määritetty lajitelma
- Pakkaukseen merkitty hinta

Tuotetiedon korjaus
Tuotetiedon korjaus voi olla esim. kirjoitusvirhe tai tieto, minkä käyttäjä on unohtanut antaa. Tuotteen ominaisuudet eivät muutu. Esimerkki korjauksesta: Markkinointiteksti puuttuu tuotetiedoista tai Ainesosalistalla on kirjoitusvirhe.
Korjaus tehdään aina nykyiseen tuoteversioon tuotteesta. Korjaus tallennetaan ja tuotetiedot julkaistaan tietokantaan. Korjattu tuotetieto yli kirjoittaa vanhan tiedon ja korjaus tulee heti voimaan. Tuotetiedon vastaanottajille lähtee sanoma sisältäen korjatut tiedot.
Käyttöliittymässä
Ota tuote muokkaukseen joko klikkaamalla hakutulosnäkymän Toiminnot-painiketta ja Muokkaa tai avaamalla tuotteen tiedot ja menemällä Luonnos-välilehdelle. Päivitä haluamasi tieto, tallenna ja julkaise tiedot.
Integraatiolla
Sanomalla käytetään komentoa CORRECT ja samaa voimaantulopäivää (effectiveDateTime) kuin alkuperäisessä sanomassa.
Muutoksen ja korjauksen tunnistaminen
Käyttöliittymässä käyttäjän ei tarvitse valita toimenpidettä (muutos tai korjaus), vaan järjestelmä valitsee sen automaattisesti.
Tuotetiedon muutos
Tuotteen tiedoissa tapahtuu olennainen muutos (joka ei vaikuta GTIN-koodiin), esim. tuotteen valmistusmaa muuttuu 1.9.2023. Tässä tilanteessa tulee luoda tulevaisuudessa voimaan tuleva tuoteversio.
Uudelle tuoteversiolle annetaan Voimaantulopäivä, eli kerrotaan, milloin muutos astuu voimaan. Muutos julkaistaan tietokantaan. Tuotteesta on nyt kaksi versiota, voimassa oleva versio ja tulevaisuudessa voimaan tuleva versio.
Käyttöliittymässä
Tee muutos käyttöliittymässä menemällä tuotteen tietoihin:
- Klikkaa ylhäällä näkyvää Uusi tuoteversio -painiketta.
- Anna Voimaantulopäivämäärä, eli valitse päivämäärä, jolloin uuden tuoteversion pitäisi korvata tuotteen nykyinen versio.
- Klikkaa sitten Uusi tuoteversio -painiketta.
- Tee muutos tuotteelle ja julkaise muutos Synkkaan.
Tuotteesta on nyt kaksi versiota. Voit nähdä tämän hakutulosnäkymällä valitsemalla sarakeotsikoksi Uusi tuoteversio. Hakutulosnäkymällä erottuu nyt ne tuotteet, joilla on tulevaisuuden versio.
Integraatiolla
Sanomalla käytetään komentoa CHANGE_BY_REFRESH ja annetaan uusi voimaantulopäivämäärä (effectiveDateTime).
Muutoksen ja korjauksen tunnistaminen
Käyttöliittymässä käyttäjän ei tarvitse valita toimenpidettä (muutos tai korjaus), vaan järjestelmä valitsee sen automaattisesti.
Toimitusten lopettaminen yhdelle vastaanottajalle
Jos tuotteelle on määritelty useita vastaanottajia, ja halutaan lopettaa toimitukset vain yhdelle vastaanottajalle, lopetetaan synkronointi tuoteversiolle, jolla on kyseinen vastaanottajatieto. Lopeta synkronointi -toiminto tekee tuotteesta Luonnos-tilassa olevan version, jonka voi poistaa.
Muille vastaanottajille kohdistetut tuoteversiot jäävät voimaan.
Integraatioasiakkaat lähettävät CIHW-sanoman Synkkaan ja käyvät poistamassa käyttöliittymässä tuotteen Luonnoksen. Tai vaihtoehtoisesti voivat käydä tekemässä käyttöliittymässä synkronoinnin lopetuksen ja samalla poistaa Luonnos-tilassa olevan version.
Liittyvät ohjeet
Hyödyllisiä vinkkejä tuotetiedon tallentajille
Tapahtumat-osio sisältää listauksen tuotteista, jossa on virhe tai varoitus. Tapahtumat-listaus kannattaa säännöllisesti käydä läpi, sillä jos tuotteella on virheitä, sitä ei voi lähettää vastaanottajille.
Virheelliset tuotteet saa suodatettua valitsemalla:
- Suodatin (tapahtuman tyyppi) ja sitten Virheelliset tuotteet.
Muokkaa tuotetta-linkistä pääset siirtymään tuotteen tietoihin.
Synkassa on kolmen tyyppisiä tietokenttiä. Tietokenttätyyppi määrittelee, miten tieto kopioituu eri tuoteversioiden välillä. Tuotteella voi olla useampi tuoteversio johtuen siitä, että se on julkaistu useammalle vastaanottajalle tai kohdemarkkinalle.
Tietokentän tyypin voi tarkistaa Suomen tuotetietoprofiilista. Tietokenttätyyppi näkyy myös käyttöliittymän Ohje-teksteissä.
Globaali
Globaali-tietokenttä on käytössä myös muissa tuotetietopankeissa. Globaali tietokenttä kopioituu automaattisesti muille tuoteversioille. Tieto julkaistaan vain kyseisellä hierarkiatasolla.
Kohdemarkkinakohtainen
Kohdemarkkinakohtainen tietokenttä on käytössä ainoastaan kyseisellä kohdemarkkinalla. Tietokenttään annettu tieto ei kopioidu muiden markkinoiden tuoteversioille. Tieto julkaistaan ainoastaan kyseisellä hierarkiatasolla.
Vastaanottajakohtainen
Vastaanottajakohtainen tietokenttä ei kopioidu, tieto julkaistaan ainoastaan muokattavalla versiolla ja kyseisellä hierarkiatasolla.
Haamusymboli tulee näkyviin käyttöliittymässä esimerkiksi silloin, kun tuotteelle on täytettynä tietokenttiä, joita ei enää käytetä Suomessa. Vaihtoehtoisesti symboli voi tulla näkyville, mikäli tuote on luotu käyttämällä vanhaa tuotetietopohjaa, jossa on Suomen kohdemarkkinalta jo poistuneita tietokenttiä.