Tuotteen näkyvyyden hallinnointi
Tuotteen näkyvyyden määrittely
Synkassa tuotetiedot voidaan julkaista julkisena tai rajaamalla tuotetiedon näkyvyyttä yhdelle tai useammalle vastaanottajalle.
Näkyvyys | Kuvaus |
---|---|
Julkinen | Tuotetiedot ovat kaikkien tuotetiedon vastaanottajien nähtävissä. |
Rajattu | Tuotteen tiedot julkaistaan rajoitetulle vastaanottajaryhmälle (esim. Kesko, S-ryhmä ja Tokmanni). Muut kuin vastaanottajalistalla olevat vastaanottajat, eivät pysty näkemään ja kyselemään tuotetta. Tuotetiedoista luodaan vain yksi versio kaikille vastaanottajille. |
Yrityskohtainen | Tuotetiedot näkyvät ainoastaan määritellylle vastaanottajalle/vastaanottajille. Tuotetietopankissa tuotteesta on yhtä monta versiota, kuin tuotteelle on määritelty vastaanottajia. Tuotteelle voi ylläpitää vastaanottajakohtaisia tietoja. |
Näkyvyyden määrittäminen uudelle tuotteelle
Uudelle tuotteelle näkyvyyden määrittely aloitetaan Tuotteen perustiedoissa, jossa valitaan joko Julkinen tai Yrityskohtainen versio. Silloin, kun tuote halutaan julkaista rajoitetulla näkyvyydellä, valitaan tässä kohtaa Julkinen. Rajoitetun tuotteen vastaanottajat määritellään vasta julkaisuvaiheessa.
Valitse tuotteen perustiedoissa tuotteen näkyvyydeksi: Julkinen.

Tuotteen julkaisuvaiheessa määrittele tuotteen näkyvyys Kohdemarkkina-kentässä. Valitse Julkinen.

Tallenna ja julkaise tuotetiedot. Tuotetiedot ovat nyt kaikkien Suomen vastaanottajien nähtävissä.

Valitse tuotteen perustiedoissa tuotteen näkyvyydeksi: Julkinen. Tuotteen julkaisuvaiheessa määrittele tuotteen näkyvyys Kohdemarkkina-kentässä valitsemalla Rajoitettu ja Vastaanottajat.

Valitse vastaanottajat, joille haluat antaa näkyvyyden tuotetietoihin. Tallenna ja julkaise.

Valitse tuotteen perustiedoissa Luo yrityskohtainen versio. Valitse Yksityinen ja hae nimellä tai GLN-numerolla se vastaanottaja, jolle haluat luoda yrityskohtaisen tuoteversion. Yrityskohtaisella tuotteella voi olla vain yksi vastaanottaja, joten tähän kenttään ei voi ilmoittaa kuin yhden vastaanottajan. Jatka tuotteen perustamista normaalisti.

Pakkaushierarkian näkyvyys
Jos koko tuotehierarkia on julkinen, kaikki hierarkian tasot (vähittäistuote ja sen kuljetuspakkaukset) määritellään julkisiksi. Tuotehierarkia voi olla vastaavasti kokonaan yksityinen, eli tällöin kaikki hierarkian tasot on määritelty yksityisiksi tietylle vastaanottajalle.
Hierarkiaan voi sisältyä myös sekä yksityisiä että julkisia tuotteita ja versioita.
Huomioitavaa on, että vastaava versio pitää aina löytyä jokaiselta hierarkian tasolta. Esimerkiksi jos vähittäistuotteesta on sekä yksityinen että julkinen versio, molemmilla versioilla pitää olla hierarkiassa vastaava kuljetuspakkaus, joko omalla GTIN-koodilla tai versiona.
Alla on kuvattu esimerkki hierarkiasta, jossa vähittäistuotteella on sekä yksityinen että julkinen versio samalla GTIN-koodilla. Kuljetuspakkauksia puolestaan on kaksi erilaista, kahdella eri GTIN-koodilla.

Julkisessa pakkaushierarkiassa voi olla kuljetuspakkaus rajoitetulla näkyvyydellä, vaikka vähittäistuotteen näkyvyyttä ei olisi rajoitettu. Esimerkissä julkisella vähittäistuotteella on kaksi kuljetuspakkausta eri GTIN-koodeilla. Toinen kuljetuspakkaus on julkinen ja toisen näkyvyyttä on rajoitettu.
Rajoitetun tuotteen vastaanottajat pääset katsomaan Näytä tiedot- painikkeen kautta.

Tuotteen näkyvyyden muuttaminen
Jo julkaistun tuotteen näkyvyyttä on mahdollista muuttaa jälkikäteen.
Rajoitetun tuotteen näkyvyyttä pääset muuttamaan julkaisuvaiheessa Kohdemarkkina-kentästä avautuvasta näkymästä. Voit siis lisätä rajoitetulle tuotteelle lisää vastaanottajia, poistaa vastaanottajia tai muuttaa tuotteen näkyvyyden kokonaan julkiseksi.
Tai vastaavasti muuttaa julkisen tuotteen rajoitetuksi.

Valitse tuotteella Kohdemarkkinat ja osapuolet- näkymällä Lisää yrityskohtainen versio.

Määrittele seuraavaksi haluatko luoda julkisen version vai yksityisen version. Jos olet perustamassa yksityistä versiota, anna lisäksi tieto Tuotetiedon vastaanottaja -kenttään ja jatka eteenpäin.

Määriteltyäsi vastaanottajan, järjestelmä kysyy, miten haluat luoda uuden tuotteen. Vaihtoehtoina on:
- Uusi pohja Vähittäistuotteelle luodaan uusi versio tyhjältä pohjalta, antamalla kaikki tuotetiedot
- Uusi tuote luodaan kopioiden tietoja... Vähittäistuotteelle luodaan uusi versio kopioimalla tuotetiedot toiselta versiolta.

Seuraavaksi valitaan minkä version tiedot haluat kopioida:
Kaikille ylemmille hierarkiatasoille, joista halutaan tehdä uusi yksityinen versio, tulee käydä tekemässä seuraavat toimenpiteet.
Siirry sivun oikeasta alakulmasta Pakkaushierarkia-osioon.
Ylemmällä tasolla näkyy punainen kolmio.

Painamalla ylempää hierarkiatasoa, järjestelmä kysyy, haluatko luoda vähittäistuotteelle kuljetuspakkauksesta uuden tuoteversion. Voit jatkaa eteenpäin tai peruuttaa.

Kun olet luonut kaikista haluamistasi uuden tuoteversion, muista lopuksi julkaista uusi tuoteversio.
Tuotteet- näkymällä näkyy tuotteesta nyt kaksi eri tuoteriviä kahdelle eri vastaanottajalle.
Hyödyllisiä vinkkejä tuotetietojen tallentajille
Kohdemarkkinakohtaiset tietokentät
- Kun kohdemarkkinakohtaista tietoa päivitetään, kaikki kyseiselle kohdemarkkinalle julkaistut versiot päivittyvät automaattisesti. Kohdemarkkina on esimerkiksi Suomi. Kohdemarkkinakohtainen tietokenttä on esimerkiksi Tuotannon lopetus päivämäärä.
Globaalit tietokentät
- Ylläpidettäessä kaikille yhteistä tietoa, mille tahansa tuotteen versiolle, tuotteen kaikki versiot päivittyvät automaattisesti. Esimerkiksi Valmistusmaa on globaali tietokenttä.
Vastaanottajakohtaiset tietokentät
- Kun päivitetään vastaanottajakohtaista tuotetietoa, tieto päivittyy ainoastaan kyseiselle vastaanottajalle määriteltyyn versioon ja muut versiot eivät muutu. Huomaathan käydä päivittämässä tiedon erikseen kaikille tarvittaville versioille. Esimerkiksi Laskutusyksikkö ja Tilausyksikkö ovat vastaanottajakohtaisia tietokenttiä.
Käyttäjä pystyy ylläpitämään vastaanottajaryhmiä tuotteille, joilla on rajattu näkyvyys. Vastaanottajaryhmiä luodaan ja hallinnoidaan käyttöliittymässä valikossa Hallinta - Ryhmien hallinta.
Uusi vastaanottajaryhmä luodaan klikkaamalla Uusi ryhmä. Ryhmälle annetaan nimi, jonka jälkeen ryhmän vastaanottajat etsitään ja valitaan Vastaanottajat-kentässä.
Vastaanottajaryhmän pystyy nyt valitsemaan aina rajatulle tuotteelle julkaisuvaiheessa.
