Tuotteiden mittaaminen
Näin mittaat tuotteita ja pakkauksia
Tässä ohjeessa kuvataan, miten mittaamisen lähtökohta määritellään sekä annetaan ohjeita eri pakkaustyyppien mittaamiseen. Mittatiedot annetaan millimetreissä ja painot grammoissa.
Pakkauksesta mitataan suurin mahdollinen etäisyys eli mitoissa huomioidaan pakkauksessa kiinni olevat ulokkeet, kuten korkit ja lisätuotteet. Kaikki pituusmitat pyöristetään ylöspäin. Desimaalien kanssa toimitaan seuraavasti: Millimetrit pyöristetään aina täyteen millimetriin.
Määrittele mittaamisen lähtökohta
- Kuluttajatuote on tuote tai pakkaus, joka on tarkoitettu kuluttajan ostettavaksi ja/tai käytettäväksi. Mittaamisen lähtökohta on tuotteen etupuoli eli "face". Onko kuluttajatuote (3066) saa Synkassa arvon Kyllä.
- Kuljetuspakkaus on pakkaus, joka ei ole tarkoitettu kuluttajan ostettavaksi ja/tai käytettäväksi. Mittaamisen lähtökohta on pakkauksen luonnollinen pohja.
Pakkaus, jota myydään sekä kuluttajille että HoReCa-sektorille, mitataan kuluttajatuotteena. Onko kuluttajatuote (3066) saa Synkassa arvon Kyllä.
Kuluttajatuotteen mittaaminen
- Mittaaminen aloitetaan määrittelemällä tuotteen etupuoli eli ”face”. Tuotteen etupuoli on suurin pinta pakkauksesta, johon on merkitty mm. tuotteen nimi. Tätä puolta pakkauksesta valmistaja käyttää tuotteen "myymiseen" kuluttajalle. Etupuolen perusteella määritellään tuotteen mitat.
- Mittaamisessa ei huomioida, miten tuote on asetettuna kaupan hyllyssä, vaan mittaaminen tapahtuu aina etupuolen perusteella.
- Pakkauksesta mitataan suurin mahdollinen etäisyys, eli mitoissa huomioidaan pakkauksessa kiinni olevat ulokkeet, kuten korkit ja lisätuotteet.
- Aloita mittaaminen kääntämällä tuotteen etupuoli itseäsi kohtaan:
- Korkeus: Alhaalta ylös
- Syvyys: Edestä taakse
- Leveys: Vasemmalta oikealle

Kuljetuspakkauksen mittaaminen
Kuljetuspakkaus on tuote tai pakkaus, joka ei ole tarkoitettu kuluttajan ostettavaksi ja/tai käytettäväksi. Onko kuluttajatuote (3066) saa Synkassa arvon Ei.
- Mittaaminen aloitetaan määrittelemällä tuotteen luonnollinen pohja.
- Aloita mittaaminen pohja alustaa vasten.
Hyvä muistisääntö on, että leveys on aina pienempi mitta kuin syvyys.

Esillelaitettavat tuotteet
Esillepanon mittatiedot on annettava, mikäli logistisen yksikön mittatiedot eroavat esillepanon eli myymälässä myyntikunnossa olevan pakkauksen mittatiedoista.

Erilaisten pakkaustyyppien mittaaminen
Tästä löydät yleisimmät esimerkit siitä miten eri tyyppisiä pakkauksia voidaan mitata. Tarkempia ohjeita eri pakkaustyypeistä löydät sivun tiedostoista.
Joillakin tuotepakkauksilla on useampi mahdollisia etupuolia. Nämä tuotteet voidaan panna esille hyllyihin sekä pysty- että vaakasuoraan. Jos tuotepakkauksella on useampia mahdollisia etupuolia, korkein puoli katsotaan oletusarvoiseksi etupuoleksi.

Pystyssä seisovien pussien, sauma tai saumat toimivat pohjana, jonka ansiosta tuote pysyy tukematta pystyssä. Pystyssä seisova pussi mitataan sen ollessa pystyasennossa tasaisella alustalla, saumat mukaan lukien.
Esimerkkejä tämän tyyppisistä tuotteista ovat monet pähkinäpussit ja nestettä sisältävät pussit.

Usein pehmeässä pakkauksessa olevan tuotteen sisältö määrittää pakkauksen koon ja muodon. Tuote mitataan siten, että ylimääräinen pakkausmateriaali (resorit) taitetaan pakkauksen päälle, ja mitataan pakkaus sen jälkeen. Tällaisia tuotteita ovat esim. myslipatukat ja tyhjiöpakatut juustot.
Pehmeät pakkaukset, jonka sisältö on irtonaista (esim. karkkipussit ja sipsipussit) mitataan kumossa alustan päällä sisältö tasattuna. Saumat vedetään suoriksi ja vapautetaan, jonka jälkeen pakkaus mitataan saumat mitoissa huomioiden.
Pehmeä pakkaus, jossa on sulkija, mitataan sulkijan ulkoreunaan asti.

Jos pakkauksessa on piikkireikä, se otetaan mukaan mittaan.