
Erätietojen hyödyntämiseen tähtäävä kokonaisuus on valmistunut
Erätietojen merkitseminen tuotteeseen mahdollistuu 2D-viivakoodin avulla, joihin siirtyminen on osa lähivuosien aikana tapahtuvaa globaalia kehitystä. Uudentyyppisen viivakoodin avulla pystytään välittämään nykyistä EAN-viivakoodia vastaavassa tilassa huomattavasti enemmän tietoa. GS1 suosittelee uudeksi viivakoodiksi QR-koodia (Quick Response) GS1 Digital Link -standardin mukaisella tietosisällöllä, jolloin se mahdollistaa sekä saldonhallinnan että kuluttajadialogin. QR-koodia voidaan hyödyntää kuluttaja-dialogissa myös ilman erä- ja päiväystietoa.
Siirtyminen 2D-viivakoodeihin vaikuttaa sekä vastaanotto-, pakkaus- että jakeluprosesseihin. Kaupan näkökulmasta on tärkeää huomioida valmius lukea vaihtoehtoisia kuluttajapakkauksien merkintöjä. Teollisuuden näkökulmasta korostuu vastaavasti vaihtoehtoisten merkintätapojen toteuttaminen.
Kokonaisuuden yhteydessä laadimme yhteisen 2D-ohjeistuksen arvoketjuille. Sen avulla yritykset voivat arvioida 2D-viivakoodiin siirtymisen tuomia investointitarpeita ja -vaikutuksia omissa organisaatiossaan.
Haluatko tietää 2D-viivakoodeista lisää? Ota yhteyttä asiantuntijaamme.
