Symboli viivakoodi databrdbo
Uutinen

Tyhmä koodi vai avain tiedon valtakuntaan?

GS1:n Mirva Alatyppö kertoo blogissaan taustoja meille kaikille tutuista viivakoodeista, mutta tiedämmekö oikeasti mitä niiden takana on.

Asia, joka on kaikille tuttu ja niin arkipäiväinen, ettei sitä edes ajatella. Asia, joka mahdollistaa sujuvan toiminnan kaupan kassalla, toki riippuu siitä, millä tahdilla kassahenkilö piippauttaa tuotteita. Osa kassoista ilmeisesti harjoittelee kassatyöskentelyn MM-kisoihin, sen verran rivakalla tahdilla tuotteet liikkuvat hihnalla. Tämä kyseinen asiahan on viivakoodi, joka ilmaisee sen viivojen alla olevan numerosarjan visuaaliseen muotoon muutettuna. Viralliselta nimeltään tuo koodi on GTIN-koodi (Global Trade Item Number).

Nykyään törmää harvemmin tuotteeseen, jossa tuota viivakoodia ei ole. Silloin kun sellainen tulee vastaan, kassalla etsitään tai muistellaan jotain sisäistä koodia, jotta tuotteelle saadaan hinta ja kuittiin tuotteen nimi.

Mitä tietoa sitten tuo viivakoodi tai numerojono sitten itsessään sisältää? Vastaus on, ettei juurikaan mitään. Harjaantuneimmat tunnistavat alkunumeroista mistä maasta koodi on myönnetty (Suomessa myönnetyt koodit ovat 64-alkuisia), mutta se ei suoraan paljasta missä maassa tuote on valmistettu. Se ei myöskään kerro sisältääkö tuote pähkinää tai muita allergeenejä. Sinällään se on siis kohtuullisen tyhmä koodi, mutta…

Vaikka koodi itsessään ei laajempia tietoja sisälläkään, se toimii avaimena niihin tietoihin, jotka tuotteesta on tallennettu. Tilannehan on sama kuin jos olisi kotiovella avaimettomana ja sisällä olisi tiedossa vaikka mitä kivaa, mutta ovi ei avaudu ilman avainta. Samaan tapaan GTIN-koodi avaa yhteyden tuotteesta tallennettuihin tietoihin eli tuotetietoihin.

Pienen esimerkin tuotetietojen laajuudesta saa, kun katsoo verkkokaupan tuotteita. Samalla huomaa vaihtelun erilaisten tuotteiden välillä. Elintarvikkeista on tallennettuna hurja määrä erilaista tietoa, kuten ravintosisältötietoja ja allergeeneja, kun esimerkiksi lautasliinoista riittää suppeampi tietomäärä. Ilman GTIN-koodia noihin tietoihin olisi vaikea päästä kiinni. Sen avulla tuote ja sen hinta löytyvät myös kassalla, ja me voimme jatkaa ostosten tekemistä pohtimatta viivakoodin sielunelämää sen syvällisemmin.

Mirva Alatyppö toimii kehityspäällikkönä GS1 Finland Oy:ssä. 

Kuva-Mirva-kasvot

Mirva Alatyppö

Service Development Manager

Palvelukehitys, tietomallit

+358 50 411 6180
mirva.alatyppo@gs1.fi