![Kuva mies kaupassa](/sites/default/files/styles/16_9_max_320/public/2021-07/Kuva-kauppa-mies-tarkisaa-tuotteen-tiedot.jpg?itok=9p353VkM)
Erätietojen hyödyntämisen määrittely
Yhteinen tietomalli -hankkeeseen kuuluneessa projektissa määriteltiin tarkempi tietomalli erätietojen tuotemerkitsemiseen ja tiedonvälitykseen arvoketjussa älykkäitä 2D-viivakoodeja hyödyntäen. Projektin lopputuloksena julkaistiin digitaaliset oppaat 2D-viivakoodien hyödyntämisestä liiketoiminnallisesta ja teknisestä näkökulmasta. Sen jälkeen 2D-viivakoodin tekninen työryhmä on jatkanut yhteistyötä tukeakseen koodien käyttöönottoa koko arvoketjussa. Projekti valmistui lokakuussa 2021.
Erätietojen merkitseminen tuotteeseen mahdollista 2D-viivakoodin avulla
Uudentyyppisen viivakoodin avulla pystytään välittämään nykyistä EAN-viivakoodia vastaavassa tilassa huomattavasti enemmän tietoa. GS1 suosittelee uudeksi viivakoodiksi QR-koodia (Quick Response) GS1 Digital Link -standardin mukaisella tietosisällöllä, jolloin se mahdollistaa sekä saldonhallinnan että kuluttajadialogin. QR-koodia voidaan hyödyntää kuluttaja-dialogissa myös ilman erä- ja päiväystietoa.
Siirtyminen 2D-viivakoodeihin vaikuttaa sekä vastaanotto-, pakkaus- että jakeluprosesseihin. Kaupan näkökulmasta on tärkeää huomioida valmius lukea vaihtoehtoisia kuluttajapakkauksien merkintöjä. Teollisuuden näkökulmasta korostuu vastaavasti vaihtoehtoisten merkintätapojen toteuttaminen.
Kokonaisuuden yhteydessä laadimme yhteiset 2D-ohjeistukset arvoketjuille. Niiden avulla yritykset voivat arvioida 2D-viivakoodiin siirtymisen tuomia investointitarpeita ja -vaikutuksia omissa organisaatiossaan.
Haluatko tietää kehitysprojektista lisää? Ota yhteyttä asiantuntijoihimme.
![Jenni Särkkä](/sites/default/files/styles/round_200/public/2022-12/Jenni_Sa%CC%88rkka%CC%88_300x300.jpg?h=6c83441f&itok=XqAiaUaz)
![Kimmo Keravuori](/sites/default/files/styles/round_200/public/2022-12/Kimmo_Keravuori_300x300.jpg?h=6c83441f&itok=7WWdlwTU)