Uutinen

Yritysjohtajat maailman johtavista kuluttajakaupan yrityksistä kannustavat alaa ottamaan uuden sukupolven viivakoodit käyttöön

Viivakoodin skannaus ennen ja nyt
Ensimmäisestä viivakoodin skannauksesta myymälässä on kulunut 50 vuotta. Nyt 21 yritysjohtajaa maailman suurimmista vähittäiskaupan ja kuluttajatuoteteollisuuden yrityksistä on allekirjoittanut julkilausuman GS1-standardien mukaisten QR-koodien käyttöönottamiseksi. Siirtymä uuden sukupolven viivakoodeihin on jo käynnissä 48 maassa.

Kesäkuun 26. päivänä 1974 viivakoodi skannattiin tuotteesta ensimmäistä kertaa maailmassa. Tuote oli Juicy Fruit -purukumi ja paikka Marsh Supermarket Yhdysvaltojen Ohiossa. Suomessa ensimmäinen viivakoodin skannaus tapahtui kesäkuussa 1983 Elannon myymälässä Helsingissä.

1970-luvulta lähtien vähittäiskauppiaat ja tuotevalmistajat ovat työskennelleet GS1:n kanssa tehdäkseen alkuperäisestä viivakoodista maailmanlaajuisen tavan tunnistaa tuotteita. Nykyisin viivakoodi on yli miljardissa tuotteessa, se skannataan yli 10 miljardia kertaa päivässä ja tuotteet tunnistetaan sen avulla 150 maassa.

Nyt tasan viisikymmentä vuotta ensimmäisen skannauksen jälkeen johtajat kahdestakymmenestäyhdestä vähittäiskaupan ja kuluttajatuoteteollisuuden yrityksestä ovat tehneet yhteisen julkilausuman uuden sukupolven viivakoodien puolesta. He kannustavat toimijoita ottamaan käyttöön GS1-standardien mukaiset QR-koodit, jotka voivat sisältää perinteisiä viivakoodeja merkittävästi enemmän tietoa.

Lausuman allekirjoittajissa on mukana kuluttajakaupan johtavia yrityksiä, kuten Alibaba.com, Carrefour, IGA, JD.com, JM Smucker, Lidl, L’Oreal, Nestlé, P&G ja Savencia.

 

Tehokkaampaa kuluttajaviestintää ja toimitusketjun tiedonvälitystä

Toisin kuin perinteiset viivakoodit, GS1-standardien mukainen QR-koodi (GS1 2D-koodi) vie kuluttajan verkkoon, sillä se voidaan skannata älypuhelimen kameralla. Kuluttaja pääsee näin suoraan tuotteesta tai pakkauksesta tietoon esimerkiksi juuri kyseisen tuotteen alkuperästä, käytöstä, kierrättämisestä tai ympäristövaikutuksista. Tuotekohtaiset tiedot auttavat kuluttajia vertailemaan tuotteita keskenään ja tekemään arvoihinsa perustuvia ostopäätöksiä.

Kyse on kuitenkin muusta kuin vain tyypillisesti tuotteiden markkinointitarkoituksiin käytetystä QR-koodista. GS1 2D-koodi nimittäin toimii myös kassapäätteillä, kuten perinteinen viivakoodi. Kassapääteluentaa varten tuote tarvitsee aina viivakoodin, ja kun se on GS1 2D-koodi, saavat kuluttajat markkinointikampanjoiden sijaan jatkuvasti tarkempaa tietoa tuotteesta.

– Kun GS1 2D-koodin käyttö yleistyy, kuluttajat oppivat, että tuotteen viivakoodin skannaamalla he saavat tuotteesta lisätietoa. Enää ei siis tarvitse lähteä etsimään sitä tuotevalmistajien verkkosivuilta. Uskomme, että tästä tulee ajan myötä yleinen toimintatapa, jota kuluttajat alkavat edellyttää, GS1 Finlandin kehityspäällikkö Kimmo Keravuori sanoo.

Tavallisesta QR-koodista GS1 2D-koodi poikkeaa myös siinä, että koska se sisältää standardimuotoista tietoa, se toimii myös toimitusketjun tiedon välittäjänä. Kassapäätteillä piippauksen aikaansaaman tuotetunnisteen lisäksi siinä voi olla esimerkiksi tuotteen erä- tai sarjanumero ja päiväystieto. Laajemman tietosisällön ansiosta GS1 2D-koodi voi auttaa esimerkiksi kuluttajatuoteteollisuutta digitaalisten tuotepassien toteuttamisessa ja vähittäiskauppaa ruokahävikin vähentämisessä.

 

Siirtymä GS1 2D-koodin käyttöön on jo käynnissä

Julkilausuman laatineiden yritysten lista on vaikuttava. Kahdenkymmenenyhden yrityksen yhteenlaskettu markkina-arvo on yli 1,4 biljoonaa Yhdysvaltain dollaria (n. 1,3 biljoonaa euroa), ne toimivat yhteensä yli 150 maassa ja tavoittavat miljardeja kuluttajia ympäri maailmaa. Yritykset ovat ryhtyneet toimiin GS1-standardien mukaisten QR-koodien käyttöönottamiseksi organisaatioissaan.

Yritysten tavoite on kunnianhimoinen: GS1 2D-koodit tulisi olla maailmanlaajuisesti laajalti käytössä vuoteen 2027 mennessä. Tämän toteuttamiseksi tuotevalmistajien tulisi ottaa koodit käyttöön tuotteissaan ja pakkauksissaan ja vähittäiskauppojen varmistaa, että niiden kassapäätteet pystyvät lukemaan 2D-koodeja.

Siirtymä on jo alkanut. Uutta teknologiaa testataan 48 maassa ympäri maailmaa, mikä vastaa 88 prosenttia maailman bruttokansantuotteesta.

– Tämä tarkoittaa, että pian GS1 2D-kooditettuja tuotteita nähdään myös Suomen vähittäiskaupassa – vähintään tuontituotteissa, mutta toivottavasti myös kotimaisissa kuluttajatuotteissa, Kimmo Keravuori toteaa.

 

Yritykset, jotka ovat allekirjoittaneet julkilausuman GS1-standardien mukaisten QR-koodien käyttöönottamiseksi:
7-Eleven (CP ALL Thailand), Alibaba.com (Taobao & Tmall Group), AS Watson, Barilla Group, Carrefour, Dr. Oetker, IGA, JD.com Group, Lidl International, L’Oréal, Master Kong (Tingyi Holding Corp.), Mengniu Group, Metro, Migros Ticaret A.S., Nestlé, The Procter & Gamble Company, Savencia Fromage & Dairy, The J.M. Smucker Co., Tsingtao Beer Ltd., WH Group (Henan Shuanghui Development Co.), Yili Group

Avaa julkilausuma >

 

Lisätietoa