Mitä GS1 2D-koodin käyttöönotto maksaa?
Standardien näkökulmasta vastaus on selkeä. GS1 2D-koodia varten tuotteita valmistava yritys tarvitsee GS1-yritystunnisteen, joka on perusta kaikkien GS1-standardien käytölle. GTIN-koodeja ja EAN-viivakoodeja hyödynnetään laajasti tuotteiden yksilöllisessä tunnistamisessa kaupan alalla, mikä tarkoittaa, että lähes kaikilla tuotteitaan kaupoissa myyvillä yrityksillä on jo GS1-yritystunniste käytössään. Siirtyminen GS1 2D-koodien käyttöön ei silloin edellytä uuden tunnisteen hankkimista, eikä näin ollen aiheuta lisäkustannuksia.
Mutta jos yrityksellä ei vielä ole GS1-yritystunnistetta, voi sen hankkia helposti GS1:n verkkokaupasta. Yritystunnisteen vuosimaksun hinta perustuu siihen, kuinka monta GS1-tunnistetta, esimerkiksi GTIN-koodia, siitä voidaan muodostaa. Vuosimaksua tulee maksaa niin kauan kuin yritystunnisteesta muodostettuja koodeja on käytössä.
Muut GS1 2D-koodin käyttöönoton kustannukset riippuvat yrityksen nykyisistä valmiuksista ja tarvittavista päivityksistä järjestelmiin ja prosesseihin. Mahdollisia aloituskustannuksia voivat aiheuttaa:
- Päivitykset viivakoodinlukijalaitteistoon: Vanhimmat viivakoodinlukijat eivät välttämättä pysty lukemaan 2D-koodeja, joten yritys saattaa joutua hankkimaan uusia tai päivittämään nykyisiä viivakoodinlukijoitaan, jotta ne pystyvät lukemaan sekä perinteisiä viivakoodeja että 2D-koodeja.
- Ohjelmistopäivitykset tai -hankinnat: Järjestelmät, kuten varastonhallinnan, kassapäätteiden ja logistiikan sovellukset, saattavat tarvita päivityksiä tai uusia integraatioita tukeakseen GS1 2D-koodien tietosisältöä ja hyödyntääkseen niiden tarjoamia etuja täysimääräisesti.
- Tulostus- ja merkintälaitteet: GS1 2D-koodien tulostaminen tuotteisiin tai pakkauksiin ei välttämättä edellytä laitteiston päivittämistä. Joissain tapauksissa tämä voi kuitenkin olla tarpeen, erityisesti, jos GS1 2D-koodi lisätään tuotteeseen tai pakkaukseen jatkossa vasta pakkauslinjastolla.
- Verkkosisältöjen sisällöntuotanto: Verkkosivustojen ja muiden digitaalisten alustojen päivittäminen on keskeinen osa GS1 2D-koodin käyttöönottoa, sillä siten varmistetaan, että sidosryhmät saavat tarvitsemaansa tietoa tuotteista. Jos tuotemäärä on suuri, kannattaa yrityksen harkita myös verkkolinkkien uudelleenohjaustyökalun hankkimista.
- Koulutus henkilöstölle: Henkilöstön kouluttaminen GS1 2D-koodin käyttöön ja sen tuoman lisäarvon ymmärtämiseen on tärkeää. Tämä voi sisältää koulutusta esimerkiksi viivakoodinlukijoiden käytöstä, datan hallinnasta ja prosessien päivittämisestä.
Mutta vaikka GS1 2D-koodien käyttöönottoon liittyy aloituskustannuksia, on tärkeää huomioida niiden tuoma lisäarvo. Kuluttajille voidaan tarjota tarkempaa tietoa suoraan tuotteesta tai pakkauksesta. Kuluttajapalautteet, vastuullisuustiedot, kierrätysohjeet, käyttö- ja huolto-ohjeet, resepti-ideat, kampanjat, kilpailut, somekanavat... Verkossa viestinnän mahdollisuuksien määrä kuluttajille on yhtä rajaton, kuin tuotteen valmistajan mielikuvitus. GS1 2D-koodi myös mahdollistaa rakenteeltaan yhdenmukaisen tuotteisiin liittyvän tiedon siirtämisen tehokkaasti toimitusketjussa eteenpäin. Jokainen toimija näkee koodin kautta itselleen olennaisen sisällön. Tämä mahdollistaa tehokkaan jäljitettävyyden.
Mikä on GS1 2D-koodi?
Miten GS1 2D-koodi eroaa tavallisesta QR-koodista tai EAN-viivakoodista? Miten GS1 2D-koodi tukee kuluttajaviestintää? Mitä hyötyä GS1 2D-koodista on käyttötavaroiden näkökulmasta? Katso vastaukset näihin ja moniin muihin GS1 2D-koodiin liittyviin kysymyksiin!