Nyt on aika lähteä pilotoimaan GS1 2D-koodia – huomioi nämä asiat
GS1 2D-koodin merkittävä ero tavalliseen QR-koodiin on, että se sisältää standardin mukaista tietoa. GS1-standardit varmistavat sen, että koodit ja niiden sisältämät tiedot ovat rakenteeltaan yhdenmukaisia ja siten liikuteltavia eri järjestelmien ja toimijoiden välillä. Ne eivät kuitenkaan määritä, minne 2D-koodista linkität tai mitä tietoja verkossa näytät. Ne eivät myöskään koskaan sido tietyn teknologian, sovelluksen tai järjestelmätoimittajan käyttöön. Jotta saat GS1:n avointen standardien hyödyt käyttöösi, huomioi seuraavat asiat suunnitellessasi GS1 2D-koodin toteutusta.
1. Varmista koodin toimivuus myös kassapäätteillä
Jotta kuluttajatuotteeseen lisättävä QR-koodi ei ole pelkästään yksi uusi markkinointiin tarkoitettu koodi, on sen tietosisällöllä ja tietosisällön rakenteella erittäin suuri merkitys. GS1 Digital Link -standardi määrittelee koodin sisällön rakenteen ja mahdollistaa siten, että yksi ja sama koodi toimii sekä kuluttajakommunikoinnissa, toimitusketjussa että kassapäätteillä.
2. Estä vendor lock -tilanne
Vältä vendor lock -tilannetta ja edellytä mahdolliselta palveluntarjoajaltasi, että käytät koodin sisältämässä linkissä oman yrityksesi tai brändisi domainista johdettua ja ns. yksilöintiin tarkoitettua aladomainia. Näin sinulla on aina päätösvalta omien tuotteidesi verkkosisällöistä, eikä tuotteissa käytettäviä koodeja tarvitse vaihtaa, vaikka vaihtaisit käyttämääsi palveluntarjoajaa tai näytettävän sisällön verkkosijaintia.
3. Määritä yksilöinnin taso tukemaan liiketoimintaasi
GS1 2D-koodin avulla voit yksilöidä tuotteesi haluamallasi tasolla tarpeittesi mukaan. Voit käyttää tuotetunnisteena samaa GTIN-koodia, joka on jo perinteisessä EAN-viivakoodissa. Tällöin koodi voidaan esipainattaa pakkaukseen aivan kuten EAN-viivakoodikin.
GS1 2D-koodiin on mahdollista lisätä myös esimerkiksi valmistuserän tunnus. Koska koodin linkin takaa näytettävää tietoa voidaan päivittää jatkuvasti, on tällöin vaikkapa takaisinvedon yhteydessä kuluttajia helppo ohjeistaa tuotteen palauttamisesta. Yksilöinti on mahdollista viedä myös tasolle, jolla jokainen pakkaus on oma uniikki yksilönsä. Tällöin kunkin pakkauksen koodiin sisällytetään oma sarjanumeronsa.
Kannattaa miettiä, mikä yksilöinnin taso on liiketoiminnalle kulloinkin tarpeen, koska GS1 2D-koodin avulla kuluttajaviestintää on mahdollista tehdä joustavasti. Yksilöinnin tarkentaminen lisää aina kompleksisuutta, eikä kaikissa tapauksissa tuo lisähyötyjä tuotteen valmistajalle tai kuluttajalle.
4. Panosta kuluttajille relevanttiin sisältöön
QR-koodin takana olevan sisällön tulisi olla kuluttajille kiinnostavaa ja merkityksellistä. Tarjoa sellaista lisätietoa, jota ei löydy jo valmiiksi tuotteen pakkauksesta painettuna. Voit tarjota tuotetietoja, erikoistarjouksia, oppaita, videoita tai muuta hyödyllistä sisältöä, joka liittyy juuri kyseiseen tuotteeseen. Internet ja sosiaalinen media tarjoavat tähän rajattomasti mahdollisuuksia, kuten liikenteen ohjaamisen kohti asiakkaan ostopolkua.
Hyödynnä myös sivustoilta saatavaa kävijädataa kehittääksesi sisältöä jatkuvasti vastaamaan kuluttajien toiveita ja tarpeita. Jotta kuluttajat hyödyntävät tarjoamaasi sisältöä useamman kerran kuin kertaluontoisesti, huolehdi, että sisältö on ajantasaista ja houkuttelevaa.
5. GS1 2D-koodimerkinnän saat ilmaiseksi
Varsinaisen viivakoodin tuottamiseen on monia erilaisia vaihtoehtoja. GS1-standardin merkittävä etu on, että kyseessä on avoin standardi. Tämä merkitsee muun muassa sitä, että käytännössä kaikki tarvittavat viivakoodit ovat tarjolla esimerkiksi useissa verkosta löytyvissä viivakoodigeneraattoreissa ilmaiseksi sekä yleisimmissä ohjelmistoissa ilman erillistä kustannusta.
GS1 2D-koodin käyttöönotto etenee maailmanlaajuisesti kovaa vauhtia. Nyt on sinunkin aika lähteä mukaan!
Mikäli olet kiinnostunut pilotoimaan GS1 2D-koodin käyttöä ja sen mahdollisuuksia kuluttajaviestinnässä, ole rohkeasti yhteydessä. Kerromme mielellämme, miten pääset alkuun ja pidät huolen, että merkintäsi toimivat varmasti myös tulevaisuudessa.