GS1 Finland on työstänyt viime kuukausien aikana ruoan arvoketjun voimat yhteen kokoavaa hankekokonaisuutta tavoitteena yhdistää digitalisoituvan ruokajärjestelmän kehittämiseksi käynnistetyt erilliset tutkimus- ja kehityshankkeet yhdeksi kehityskokonaisuudeksi.
Tuotteiden mittatietojen oikeellisuuteen kannattaa panostaa. Oikeilla mittatiedoilla varmistetaan, että jokainen tuote ja pakkaus mahtuu sille suunniteltuun paikkaan kaupassa ja varastossa.
Mitä oli ennen viivakoodeja?
Standardien sisältöön vaikuttaminen parantaa koko toimialan kilpailukykyä kirittäen yrityksiä käyttämään resurssejaan tehokkaammin, kun koko toimialan tuottavuus- ja laatutasot nousevat.
Kun tuotteen yksilöivä GTIN-koodi vaihdetaan, se pakottaa päivittämään tiedot kaikkialle. Näin kuluttajalle on tarjolla tieto juuri siitä tuotteesta, jota hän on ostamassa.
Yhteisen kielen, kuten GS1-standardien hyödyntäminen on tehokas tapa alentaa koko ekosysteemin kustannuksia ja saavuttaa kollektiivisesti kestävämpää toimintaa.
Ranskalaisen vähittäiskauppaketju Carrefour ja GS1 France tutkivat, mitä hyötyjä Carrefour on saavuttanut GS1:n GDSN-verkoston (Global Data Synchronisation Network) käytöstä 15-vuoden ajalta.
Kuluttajien kiinnostus ympäristöä, terveyttä, ruokavaliota ja muita arvotekijöitä kohtaan ovat kasvussa. Tämä on ohjannut kertomaan tuotteista myös sellaisia ominaisuuksia, joilla on pystytty kohdistamaan tuotteita paremmin oikeille kohderyhmille.