Kuluttajien kiinnostus ympäristöä, terveyttä, ruokavaliota ja muita arvotekijöitä kohtaan ovat kasvussa. Tämä on ohjannut kertomaan tuotteista myös sellaisia ominaisuuksia, joilla on pystytty kohdistamaan tuotteita paremmin oikeille kohderyhmille.
GS1 Rekisteri on palvelu, jolla yritys voi luoda tuotenumerot - GTIN-koodit eli "enarit". Palvelun avulla yritys voi myös tehdä ja tulostaa viivakoodit tuotteillensa.
Verkko-ostamisen kasvu jatkuu. Esimerkiksi Postin Suuresta verkkokauppatutkimuksesta ilmenee, että 30 prosenttia suomalaisista on lisännyt ostoksia verkosta tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana.
Ranskalaisen vähittäiskauppaketju Carrefour ja GS1 France tutkivat, mitä hyötyjä Carrefour on saavuttanut GS1:n GDSN-verkoston (Global Data Synchronisation Network) käytöstä 15-vuoden ajalta.
GS1:n Tuomo Kronbäck kirjoittaa omassa artikkelisarjassaan digistrategian välttämättömyydestä ja sen edellytyksistä sekä seurauksista.
GS1 jakoi viime vuonna ensimmäistä kertaa palkinnon henkilöille, jotka tekevät esimerkillistä työtä tuotetietojen parissa. Osallistu mukaan Tuotetiedot Nyt -tilaisuuteen syyskuun 23. päivä, niin kuulet kenet valitaan tänä vuonna.
Tuotteiden yksilöinti ei ole ainoastaan valmistajille tarkoitettu menettely. Sairaaloissakin voidaan valmistajan koodin sijaan antaa tuotekoodi laitteille sekä instrumenteille ja käyttää GS1-järjestelmää esimerkiksi varastoissa tai käytössä olevien tuotteiden yksilöinnissä.
Jokainen viivakoodin skannaus lisää läpinäkyvyyttä ja potilasturvallisuutta sairaalan toimitusketjuissa.
GS1 Digital Link tarjoaa digitaalisen väylän ja keinon systemaattiseen kuluttajaymmärryksen rakentamiseen yhdistämällä fyysisen tuotteen verkossa olevaan tuotetietoon. Tämä mahdollistaa kuluttajakommunikoinnin entistä tehokkaammalla tavalla sekä antaa myös kuluttajille väylän kommunikoida tuotteiden...
Yhteisen kielen, kuten GS1-standardien hyödyntäminen on tehokas tapa alentaa koko ekosysteemin kustannuksia ja saavuttaa kollektiivisesti kestävämpää toimintaa.
GS1:n Tuomo Kronbäck kirjoittaa omassa artikkelisarjassaan digistrategian välttämättömyydestä ja sen edellytyksistä sekä seurauksista.
Viidennen kerran järjestetty BIM World MUNICH -tapahtuma houkutteli marraskuiseen Müncheniin suuren määrän digitaalisista ratkaisuista kiinnostuneita rakentamisen, kiinteistöalan ja kaupunkikehityksen ammattilaisia.
Tieni on johtanut erilaisiin tehtäviin, joissa kaikissa kielellä, ja sen avulla tapahtuvan merkityksen luomisella, on ollut keskeinen rooli. Standardien maailmaan sukellettuani olen löytänyt jälleen uuden kielen.
Kun tuotteen yksilöivä GTIN-koodi vaihdetaan, se pakottaa päivittämään tiedot kaikkialle. Näin kuluttajalle on tarjolla tieto juuri siitä tuotteesta, jota hän on ostamassa.
Hyvin suunniteltu ja toteutettu perehdytys on arvokas asia.
Standardien sisältöön vaikuttaminen parantaa koko toimialan kilpailukykyä kirittäen yrityksiä käyttämään resurssejaan tehokkaammin, kun koko toimialan tuottavuus- ja laatutasot nousevat.
Tulevaisuusajatteluun ei ole arjen kiireen keskellä helppo loikata. Sen hedelmällinen toteutus vaatii vuorovaikutusta, yhteistyötä ja välillä ajattelun kääntämistä ylösalaisin.
Koronavirus pakotti suuret kuluttajamassat siirtymään pikaisesti digitaalisten palveluiden käyttäjiksi ja mullisti muun muassa elintarvikkeiden verkkokaupan.
Tuomo Kronbäck jatkaa juttusarjaa digistrategian välttämättömydestä ja sen edellytyksistä sekä seurauksista.
Tuotteiden koodittamisella ja niiden yksilöinnillä palvellaan kuluttajia, jotta heille voidaan tilaus-toimitusketjun kautta tarjota haluttuja tuotteita.
Mitä oli ennen viivakoodeja?
Standardit, kuten valuutat ja GS1-standardikokonaisuus, ovat eri toimijoiden välisiä sopimuksia, joilla helpotetaan kaupan käyntiä, yhteisen ymmärryksen rakentamista ja tiedonkulkua toimijalta toiselle.
Asiakkaan huomioiminen ja arvostaminen ei vaadi paljon, mutta huonon palvelukokemuksen seuraukset voivat olla tuhoisia. Siksi hyvään palvelukokemukseen kannattaa panostaa.
Tuotteiden mittatietojen oikeellisuuteen kannattaa panostaa. Oikeilla mittatiedoilla varmistetaan, että jokainen tuote ja pakkaus mahtuu sille suunniteltuun paikkaan kaupassa ja varastossa.
Lavojen oikeat mittatiedot ovat yhä tärkeämpiä, sillä osa varastoista ovat automaattivarastoja – niissä ei ole trukkikuskia tekemässä äkkijarrutusta tai pelastamassa tuotteita ja tolppia kolhiintumiselta.
GS1 Finland on työstänyt viime kuukausien aikana ruoan arvoketjun voimat yhteen kokoavaa hankekokonaisuutta tavoitteena yhdistää digitalisoituvan ruokajärjestelmän kehittämiseksi käynnistetyt erilliset tutkimus- ja kehityshankkeet yhdeksi kehityskokonaisuudeksi.
Kun tiedämme tarkasti rakennuksen materiaalit, voimme ennakoida rakennuksen koko elinkaaren huoltotarpeineen ja korjauskuluineen. Ja kun tuotteiden elinkaari on tullut päätepisteeseen, voidaan rakennusmateriaalien kierrättäminen tehdä "digitaalisen kaksosen" tiedoilla GS1:n standardien tukemana...
Mistä johtuu, että kassalla ei saada luettua viivakoodia ja tunnistettua tuotetta? Syyt voidaan jakaa kahteen eri osa-alueeseen, itse viivakoodissa oleviin ongelmiin tai koodin tunnistamisen ongelmiin.
GS1 Rekisteri on maksuton palvelu tuotetunnisteiden ja viivakoodien hallintaan.