Ruokaketjun digitalisoinnilla haetaan kilpailukykyä ja miljardiluokan vienninlisäystä
Tutustu, miten GS1-standardeja hyödynnetään eri toimialoilla.
Tuotteisiin liittyvän tiedon määrä kaupankäynnissä on kasvanut merkittävästi ja kaikki merkit viittaavat siihen, että jatkossa tietomäärä kasvaa kasvamistaan. Myös kuluttajat kaipaavat läpinäkyvyyttä tuotteiden valmistuksesta läpi toimitusketjun aina kierrätykseen saakka. Tietojen välityksessä GS1:n...
Verkon kauppapaikat tarjoavat suomalaisille yrityksille uuden kanavan myytiin ja kansainvälistymiseen. Tällä hetkellä 61 prosenttia globaalista B2C-verkkokaupasta tapahtuu verkon kauppapaikoissa ja niissä myynti kasvaa nopeammin kuin muiden online-kanavien tai kivijalkamyymälöiden. Olemme tukemassa...
Yhteisen kielen, kuten GS1-standardien hyödyntäminen on tehokas tapa alentaa koko ekosysteemin kustannuksia ja saavuttaa kollektiivisesti kestävämpää toimintaa.
GS1-standardit ovat maailman laajimmin käytettyjä standardeja ja niiden avulla on mahdollista jakaa luotettavaa tuotetietoa siitä, mistä tuote tulee, mitä se sisältää ja miten tuote on liikkunut toimitusketjussa.
GS1 liittyi palkittujen kansainvälisesti tunnustettujen brändien, kuten Google Cloudin, Johnson & Johnsonin, Taco Bellin ja McKinsey & Companyn joukkoon eLearning -koulutusohjelmalla
GS1-standardit ovat globaali digitaalinen kieli, jota ymmärretään yli toimialojen ja kansallisten rajojen. Ne ovat keskinen osa saumatonta ja digitaalista kaupankäyntiä sujuvoittamaan kansainvälistä logistiikkaa.
Keskitetty tuotetietopalvelu on yhdessä sovittu tietomalli ja tuotetietokanta, jonne tavarantoimittajat tallentavat tuotetiedot sovittujen ohjeistusten sekä käytäntöjen mukaisesti, mistä ne toimitetaan sähköisesti eteenpäin vastaanottajille.
Yhdysvalloissa tänä vuonna tehdyn kala- ja äyriäisteollisuuden jäljitettävyyttä koskevan pilottitutkimuksen mukaan standardit ovat välttämättömiä.
Kun tuotteen yksilöivä GTIN-koodi vaihdetaan, se pakottaa päivittämään tiedot kaikkialle. Näin kuluttajalle on tarjolla tieto juuri siitä tuotteesta, jota hän on ostamassa.
METRO-kauppaketju on useiden vuosien ajan käyttänyt GS1:n avoimia standardeja toimitusketjun hallinnassa ja yritysten välisen jäljitettävyyden takaamisessa.
Kun kaikki fyysiset tuotteet tunnistetaan yksilöllisesti viivakoodinumerolla, ovat ne yhtä hyvin edustettuina niin digitaalisessa maailmassa kuin fyysisessä maailmassa.
Koronavirus pakotti suuret kuluttajamassat siirtymään pikaisesti digitaalisten palveluiden käyttäjiksi ja mullisti muun muassa elintarvikkeiden verkkokaupan.
Mitä oli ennen viivakoodeja?
Standardit, kuten valuutat ja GS1-standardikokonaisuus, ovat eri toimijoiden välisiä sopimuksia, joilla helpotetaan kaupan käyntiä, yhteisen ymmärryksen rakentamista ja tiedonkulkua toimijalta toiselle.
Verkko-ostamisen kasvu jatkuu. Esimerkiksi Postin Suuresta verkkokauppatutkimuksesta ilmenee, että 30 prosenttia suomalaisista on lisännyt ostoksia verkosta tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana.
GS1 Global mukaan edistämään digitaalisia kauppaympäristöhankkeita ja niiden standardointia
Tuotteiden mittatietojen oikeellisuuteen kannattaa panostaa. Oikeilla mittatiedoilla varmistetaan, että jokainen tuote ja pakkaus mahtuu sille suunniteltuun paikkaan kaupassa ja varastossa.
Ranskalaisen vähittäiskauppaketju Carrefour ja GS1 France tutkivat, mitä hyötyjä Carrefour on saavuttanut GS1:n GDSN-verkoston (Global Data Synchronisation Network) käytöstä 15-vuoden ajalta.
Mistä johtuu, että kassalla ei saada luettua viivakoodia ja tunnistettua tuotetta? Syyt voidaan jakaa kahteen eri osa-alueeseen, itse viivakoodissa oleviin ongelmiin tai koodin tunnistamisen ongelmiin.
Kuluttajien kiinnostus ympäristöä, terveyttä, ruokavaliota ja muita arvotekijöitä kohtaan ovat kasvussa. Tämä on ohjannut kertomaan tuotteista myös sellaisia ominaisuuksia, joilla on pystytty kohdistamaan tuotteita paremmin oikeille kohderyhmille.
GS1:n Mirva Alatyppö kertoo blogissaan taustoja meille kaikille tutuista viivakoodeista, mutta tiedämmekö oikeasti mitä niiden takana on.
Vuonna 2020 maailma koki digitaalisessa transformaatiossa useiden vuosien harppauksen jo ensimmäisten koronapandemian kuukausien aikana. Se loi merkittäviä muutoksia digitaalisten teknologioiden käyttöönottoon ja saman odotetaan jatkuvan voimakkaana myös pandemian jälkeen.
Synkassa pakkaushierarkia koostuu kolmesta eri tasosta, jotka ovat vähittäistuote, kuljetuspakkaus ja lava.
Pakkaushierarkia antaa tuotetiedoille rungon ja rakenteen. Näin tietojen vastaanottajat löytävät oikeat tiedot oikeasta paikasta, ja eri pakkausten sisältö ymmärretään varmasti oikein.
GS1 järjestää tilaisuuden 18.5.2021 kello 9.00 - 10.30 CET, jossa keskustellaan Euroopan teollisuus- ja toimialayhdistysten kanssa EU:n yhteisistä sääntelyn haasteista, synergiosta ja uusista toimintamalleista sekä siitä, kuinka avoimet ja kansainväliset standardit mahdollistavat vihreän ja...
Venäjän ja Euraasian talousalueen viennin GTIN- ja GLN-vaatimusten ilmoittamiseen tulee muutoksia 1.7.2021 alkaen. Tällä hetkellä on menossa kesäkuun 2021 loppuun asti jatkuva siirtymäaika, jonka aikana GLN- ja GTIN-numeroiden ilmoittaminen on vielä valinnaista.
Suomen päivittäistavarakauppa ja elintarviketeollisuus sitoutuivat lokakuussa 2020 yhteiseen kehittämiseen visionaan maailman kuluttajalähtöisin ruoan arvoketju vuonna 2025.
Uniikit ja tarkat tuotetiedot tukevat valmistajia ja jälleenmyyjiä sekä heidän tuotemerkkejään, kirjoittaa Google Shoppingin tuotetietopäällikkö Randy Rockinson blogissaan.