Klikkaa mukaan seuraamaan mansikkahillopurkin matkaa viljelijältä aina kuluttajille saakka.
Suomen suurin päivittäistavarakauppaketju S-ryhmä on GS1:n palveluiden suurkuluttaja. Kaupparyhmällä on valikoimissaan noin puoli miljoonaa myyntiartikkelia, joista 99,9 % on varustettu GS1-koodein. Myös Synkka ja Golli ovat tärkeissä rooleissa S-ryhmän logistiikkaketjussa.
Pohjanmaalla toimiva elintarvikealan yritys Maitokolmio vastaanottaa lähialueensa tuottajilta noin 55 miljoonaa litraa maitoa vuodessa. Sievin ja Toholammin tuotantolaitoksilla lähimaidosta valmistuu monipuolisesti tuotteita, esimerkiksi maitoa, piimää, kermaa, viiliä, rahkaa, vanukkaita ja voita...
Kuluttajien kiinnostus ympäristöä, terveyttä, ruokavaliota ja muita arvotekijöitä kohtaan ovat kasvussa. Tämä on ohjannut kertomaan tuotteista myös sellaisia ominaisuuksia, joilla on pystytty kohdistamaan tuotteita paremmin oikeille kohderyhmille.
Meira käyttää GS1:n palveluita laajasti. SSCC-koodit ovat keskeisessä roolissa tilaus-toimitusprosessin sujuvuuden kannalta, ja tuotetiedot välittyvät asiakkaille Synkan avulla.
Verkko-ostamisen kasvu jatkuu. Esimerkiksi Postin Suuresta verkkokauppatutkimuksesta ilmenee, että 30 prosenttia suomalaisista on lisännyt ostoksia verkosta tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana.
Ranskalaisen vähittäiskauppaketju Carrefour ja GS1 France tutkivat, mitä hyötyjä Carrefour on saavuttanut GS1:n GDSN-verkoston (Global Data Synchronisation Network) käytöstä 15-vuoden ajalta.
Ruokavirasto on myöntänyt helpotuksia elintarvikkeiden pakkausmerkintöihin Ukrainan sodan aikana. Tieto todellisista raaka-aineista tulee kuitenkin saattaa kuluttajan nähtäville ostopaikoissa. Synkka-tuotetietopalvelun välityksellä poikkeukselliset tiedot välitetään erityisesti verkkokauppoihin.
Smart Consumer -mobiilisovellus Intiassa auttaa tuotteiden valmistajia saamaan suoran yhteyden kuluttajiin.
Kun kaikki fyysiset tuotteet tunnistetaan yksilöllisesti viivakoodinumerolla, ovat ne yhtä hyvin edustettuina niin digitaalisessa maailmassa kuin fyysisessä maailmassa.
Synkassa pakkaushierarkia koostuu kolmesta eri tasosta, jotka ovat vähittäistuote, kuljetuspakkaus ja lava. Pakkaushierarkia antaa tuotetiedoille rungon ja rakenteen. Näin tietojen vastaanottajat löytävät oikeat tiedot oikeasta paikasta, ja eri pakkausten sisältö ymmärretään varmasti oikein.
Suomen päivittäistavarakauppa ja elintarviketeollisuus sitoutuivat lokakuussa 2020 yhteiseen kehittämiseen visionaan maailman kuluttajalähtöisin ruoan arvoketju vuonna 2025.
Suomen päivittäistavarakauppa ja elintarviketeollisuus ovat sitoutuneet koko toimialaa koskevaan yhteiseen kehittämiseen visiona Maailman kuluttajalähtöisin ruoan arvoketju 2025.
Elintarvikkeiden alkuperän jäljitettävyyteen, avoimuuteen ja läpinäkyvyyteen liittyvät vaatimukset ovat jatkaneet maailmanlaajuista kasvuaan viime vuosien aikana. Jäljitettävyyden avulla yrityksillä on mahdollisuus tehostaa toimitusketjun prosesseja, varmistaa vastuullisuusväitteiden...
Yhdysvalloissa tänä vuonna tehdyn kala- ja äyriäisteollisuuden jäljitettävyyttä koskevan pilottitutkimuksen mukaan standardit ovat välttämättömiä.
Uniikit ja tarkat tuotetiedot tukevat valmistajia ja jälleenmyyjiä sekä heidän tuotemerkkejään, kirjoittaa Google Shoppingin tuotetietopäällikkö Randy Rockinson blogissaan.
Loppukevään aikana julkaisemme verkkosivuillamme helppokäyttöisen työkalun, jolla kuka tahansa voi GTIN-koodin syöttämällä katsoa siihen liitettyjä tietoja. Nyt kannattaa tarkistaa Rekisterin syötettyjen tuotetietojen oikeellisuus.
Verkon kauppapaikat tarjoavat suomalaisille yrityksille uuden kanavan myytiin ja kansainvälistymiseen. Tällä hetkellä 61 prosenttia globaalista B2C-verkkokaupasta tapahtuu verkon kauppapaikoissa ja niissä myynti kasvaa nopeammin kuin muiden online-kanavien tai kivijalkamyymälöiden. Olemme tukemassa...
Julkaisimme oppaan kysynnän ennustamisesta ruoan arvoketjussa. Kaupan alalle suunnattu opas toimii apuna kysynnän ennustamisen kehittämisessä vaiheittain kohti systemaattista, yhteisiin toimintamalleihin pohjautuvaa liiketoiminnan suunnittelua.
Yhteisen kielen, kuten GS1-standardien hyödyntäminen on tehokas tapa alentaa koko ekosysteemin kustannuksia ja saavuttaa kollektiivisesti kestävämpää toimintaa.
GS1 liittyi palkittujen kansainvälisesti tunnustettujen brändien, kuten Google Cloudin, Johnson & Johnsonin, Taco Bellin ja McKinsey & Companyn joukkoon eLearning -koulutusohjelmalla
Keskitetty tuotetietopalvelu on yhdessä sovittu tietomalli ja tuotetietokanta, jonne tavarantoimittajat tallentavat tuotetiedot sovittujen ohjeistusten sekä käytäntöjen mukaisesti, mistä ne toimitetaan sähköisesti eteenpäin vastaanottajille.
Kun tuotteen yksilöivä GTIN-koodi vaihdetaan, se pakottaa päivittämään tiedot kaikkialle. Näin kuluttajalle on tarjolla tieto juuri siitä tuotteesta, jota hän on ostamassa.
Standardien sisältöön vaikuttaminen parantaa koko toimialan kilpailukykyä kirittäen yrityksiä käyttämään resurssejaan tehokkaammin, kun koko toimialan tuottavuus- ja laatutasot nousevat.
Tuomo Kronbäck jatkaa juttusarjaa digistrategian välttämättömydestä ja sen edellytyksistä sekä seurauksista.
Mitä oli ennen viivakoodeja?
GS1 Global mukaan edistämään digitaalisia kauppaympäristöhankkeita ja niiden standardointia
Asiakkaan huomioiminen ja arvostaminen ei vaadi paljon, mutta huonon palvelukokemuksen seuraukset voivat olla tuhoisia. Siksi hyvään palvelukokemukseen kannattaa panostaa.